För att genomföra olika matematisk beräkningar innehåller java.lang-paketet en klass som heter Math. I den här klassen finns de vanligaste operationerna i matematik såsom:
double Math.pow(double x, double y) // returnerar x upphöjt till y
double Math.sqrt(double x) // returnerar kvadraten av x
double Math.random() // returnerar returnerar ett slumptal
double Math.sin() // sinus trigonometrisk funktion
double Math.cos() // cosinus trigonometrisk funktion
Förutom de ovan nämnda tillhandahåller klassen Math två konstanter:
- Math.PI // 3.141592653589793
- Math.E // 2.718281828459045
Math.pow(double x, double y)
double x = 2;
double y = 3;
System.out.println(Math.pow(x, y)); // returnerar 8 (2 upphöjd till 3 eller 2*2*2 = 8)
Math.sqrt(double x)
double x = 81;
System.out.println(Math.sqrt(double x)); // returnerar 9 (kvadratroten ur 81)
Math.random()
Metoden används för att returnera ett slumpmässigt dubbeltyptal som är större än eller lika med 0,0 och mindre än 1,0. Standardslumptalet genereras alltid mellan 0 och 1. Om du vill ha ett specifikt värdeintervall måste du multiplicera det returnerade värdet med storleken på intervallet. Till exempel, om du vill få ett slumptal mellan 0 och 20, måste det resulterande talet multipliceras med 20 för att få det önskade resultatet.
double a = Math.random();
double b = Math.random() * 20;
double c = 5 + (Math.random() * 50);
double d = 1 + (Math.random() * 100);
System.out.println(a); // returnerar ett slumptal mellan o och 1
System.out.println(b); // returnerar ett slumptal mellan o och 20
System.out.println(c); // returnerar ett slumptal mellan 5 och 50
System.out.println(d); // returnerar ett slumptal mellan 1 och 100
Math.abs()
I det decimala numeriska systemet finns negativa och positiva tal beroende på deras position från 0, vilket anses vara neutralt. I vissa operationer behöver numret endast vara positivt (absolutvärde) även om det tillhandahålls i negativt format. Till exempel är det absoluta värdet av 12 just 12, medan det absoluta värdet av –12 (minus 12) är 12.
Exempel
int tal1 = -12;
System.out.println(”Ursprungligt värde = ” + tal1); // utdata blir talet -12
System.out.println(”Absolutvärde = ” + Math.abs(tal1); / utdata blir 12
Math.round()
Metoden kan användas för att avrunda decimaltalen till närmaste värde.
Exempel 1
double tal1 = 79.52;
double tal2 = 79.49;
System.out.println(Math.round(tal1)); // Utdata: 80
System.out.println(Math.round(tal2)); // Utdata: 79
Exempel 2
double tal1 = -83.76;
System.out.println(Math.round(tal1)); // Utdata: -84
Math.max() och Math.min()
Jämför talen och returnerar den störst eller minst
int a = 6;
int b = 7;
System.out.println(Math.max(a, b)); // returnerar 7
System.out.println(Math.min(a, b)); // returnerar 6
Math.ciel() och Math.floor()
- Metoden Math.ciel() används för att hitta det minsta heltal som är större än eller lika med argumentet.
- Metoden Math.floor() används för att hitta det största heltal som är mindre än eller lika med argumentet.
double a = 83.56;
System.out.println(Math.ciel(a)); // returnerar 84 som är det minsta heltal som är större än 83,56
System.out.println(Math.floor(a)); // returnerar 83 som är det största heltal som är mindre än 83,56