Vill man att datorn utför en viss uppgift så på något vis måste man beskriva uppgiften som ska utföras. Datorn kan inte utföra uppgiften förrän denna beskrivning finns tillgänglig i datorns minne. Beskrivningen måste formuleras så att datorn utan tvekan kan förstå varje detalj. Beskrivningen som datorn förstår görs med ett gemensamt språk, det språket är ett program. Att skriva program kallas programmering och det språk som används för att skriva program kallas programmeringsspråk. Så programmering handlar om att skapa program med instruktioner som en dator kan förstå. Dessa instruktioner kallas för algoritmer.
Hur fungerar det i Java?
I en text editor skriver vi Java-instruktioner. Editorn är mer avancerat program än en enkel texteditor och oftast inkluderas i ett integrerad utvecklingsmiljö eller IDE (Integrated Development Environment). Som exempel kan nämnas IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans och Visual Studio Code. Trots att vi skriver Java-kod i editorn är det fortfarande människospråk som dator inte förstår än. Först sparar vår Java-instruktioner i en fil med tillägg .java till exempel Hello.java Denna fil innehåller källkoden (source code).
Nästa steg är att översätta källkod till maskinkod som i Java kallas Javabytekod. Att översätta kallas inom programmering ”kompilera” som innebär att källkoden kompileras i en kompilator till Javabytekod via exekvering av kommandot javac. Processen resulterar i att det genereras en ny fil, denna gång med tillägg .class därav namnet till filen ”klassfil”, till exempel Hello.class
Filen Hello.class är nu en exekverbarfil som köras i en så kallad virtuell Javamaskin. Vid exekvering används enbart namnet, till exempel så här: java Hello
Det är så som det fungerar i Java.